UP TO DIET - גיליון מספר 1 - פברואר 2016

14 שינוי התנהגות תזונתי על פי שיטת אדלר ד״ר תורי גולדשטיין, ,RD PhD דיאטנית עיסוקה העיקרי הוא טיפול בהשמנת ילדים פרקטית שניתן להטמיע בטיפול מבוסס על מודל שפתחתי להטמעה של נושאים תזונתיים המבוסס על גישתו של הרופא והפסיכולוג אלפרד ), רופא יהודי 1937-1870( אדלר. אלפרד אדלר אוסטרי, ייסד אסכולה בתחום הפסיכולוגיה שֶכינה “הפסיכולוגיה האינדיווידואלית”. הפסיכולוגיה האינדיווידואלית של אדלר היא תיאוריה של האישיות, אשר בשלמותה היא מודל פסיכולוגי- חברתי, התפתחותי וקוגניטיבי. אדלר הדגיש את חשיבות התהליכים הסובייקטיביים בהתפתחות האישיות. על פי עקרונות התיאוריה שלו, ניתן לבנות מודלים טיפולים תזונתיים המאפשרים להתחבר למטרות ולתפיסות הסובייקטיביות של הילדים המגיעים לטיפול, וכך מתוך הבנת התפיסה והמניע של הילדים, לגייסם לערוך שינוי התנהגותי תזונתי. בנוסף על ידי הבנת התפיסה התזונתית של הילד ניתן להקנות להורים כלים יישומים לשינוי ההרגלים בבית. הסובלת מעודף 8 לדוגמא, הגיעה אלי ילדה בת משקל, מלווה באביה. האב סיפר שהם למודי והיא 3 אכזבות וכישלונות, הילדה בדיאטות מגיל רק עולה במשקל. הילדה נצמדה בתחילת הטיפול לאביה ואפילו לא הישירה מבט אלי. רק לאחר מספר מפגשים בהם שחקנו יחד אני, היא ואביה, הילדה נפתחה והחלה לשתף פעולה הן בשיח והן ביישום ההנחיות בבית. מתוך דבריה הבנתי, שהדבר שהכי משמעותי בטיפול עבורה הוא זמן איכות עם אביה. היא מאד נהנית להגיע לקליניקה ולזכות בזמן עם אבא. היא חוששת שאם תרד מדי במשקל שעות איכות אלו יבוטלו. הבנת התפיסה של הילדה, עזרה לנו ליצור הפרדה בין זמן איכות לירידה במשקל. עד כה הפרדה זו וקבלת זמן איכות עם אבא בפעילויות נוספות במשך השבוע, שבדרך כלל קשורות לפעילות ספורטיבית, יצרו התניות חדשות שמשרתות אותה יותר. מעבר לתפיסה הסובייקטיבית, מודל האדם של אדלר מתייחס להיותו של האדם מקשה אחת וכן מדגיש את היותו של האדם ייצור חברתי. מאחר שהאדם הוא יצור חברתי, כל דבר שהוא חושב או עושה הוא בעל משמעות חברתית. המחשבות, הרגשות, והמעשים שלו קשורים באנשים אחרים. לכן טיפול בילד, חייב לקחת בחשבון את החברה והסביבה המשפיעה על הילד. אלמנטים חשובים נוספים במודל האדם של אדלר, הינם הבחירות שהאדם עושה וההחלטות, שמניעות אותו לפעולה. מטרות יכולות להשתנות, על אף שחשוב לזכור, שרוב המטרות, שמכוונות את ההתנהגות שלנו, לא מודעות לנו. תפקיד המטפל לעזור למטופל לערוך בחירות, שישרתו אותו ולקדם מטרות, שתורמות לבריאותו ולתחושת השייכות שלו במשפחה ובקהילה בה הוא חי. טיפול תזונתי, שמשלב כלים אלו בטיפול, מביא לתוצאות הן של ירידה במשקל והן של תחושת שייכות ובריאות נפשית במהלך התהליך. ניכר כי שילוב גישות מהעולם הפסיכולוגי במרפאה כתוספת על הטיפול הקליני, בטיפול יותר הוליסטי ורב מערכתי, עשוי להביא גם את ישראל להצטרף לרשימת המדינות שמצליחות לעצור את גל העלייה של השמנת ילדים. קישור לאתר: מאחר שהאדם הוא יצור חברתי, כל דבר שהוא חושב או עושה הוא בעל משמעות חברתית. המחשבות, הרגשות והמעשים שלו קשורים באנשים אחרים. לכן, טיפול בילד, חייב לקחת בחשבון את החברה והסביבה המשפיעה עליו מה עדיין לא נאמר על השמנת ילדים? היום מהילדים בעולם 25%- בעידן השפע, יותר מ 16%- המערבי סובלים מעודף משקל מתוכם כ סובלים מהשמנה. בנוסף, ידוע שבשני העשורים האחרונים עלתה גם רמת ההשמנה בקרב ילדים שסובלים מהשמנת-יתר, וכן ידועות כל הסכנות הכרוכות באותה השמנה. להשמנה בילדות השלכות רבות על התפתחותו של הילד, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. נמצא קשר בין השמנה בילדות לבין עלייה בתחלואה ובכלל זה מחלות כלי-דם כליליים, יתר לחץ-דם, וסרטן. 2 אסתמה, פגיעה בפוריות, סוכרת מסוג בקיצור, מה לא נאמר? תופעת השמנת הילדים בארץ רק הולכת ומתגברת זאת לעומת המדינות שבדיה, שוויץ וצרפת שבהן דווקא חלה התמתנות במגמת העלייה בהשמנת ילדים. אין לדעת אם התמנות זו הינה סנונית ראשונה לעידן פחות שמן, מה שכן ברור הוא שהכוחות הסביבתיים הפועלים להגברת תופעת ההשמנה ברוב מדינות העולם, עדיין חזקים יותר מהטכניקות, שפותחו במטרה למגר את התופעה. מודל אדלר בהתמודדות עם תופעת השמנת ילדים ראוי לפעול במישורים שונים. תחילה יש להתמודד מולה ברמת המקרו באמצעות התייחסות לחברה ברמה העירונית והארצית וברמת המיקרו באמצעות התייחסות לילד ובגורמים המשפיעים אישית עליו. ברצוני להתייחס לטיפול ברמת המיקרו, המאפיין את הטיפול של הדיאטניות בקליניקה. דרכי ההתמודדות אשר נקוטות כיום לטיפול ולמניעה של השמנת ילדים אמנם משיגות לעיתים שינוי התנהגותי, אך יעילותן במניעת השמנה, כמו גם השפעתן ארוכת-הטווח, לוקה מחקרים 22 בחסר. מניתוח על (מֶטָה- אנליזה) של שבחנו התערבויות שונות למניעת השמנה נמצא מהמחקרים לא השפיעה ההתערבות 79%- שב על משקל הילדים, כאשר טיפולים שמתמקדים בילד בלבד גם כן לא נמצאו יעילים. יש אפוא, מקום לפיתוח גישות טיפוליות חדשות, רב-מערכתיות, שמכוונות להשפיע על ההתנהגות. מניעת רכישת הרגלי אכילה לקויים או היצמדות אליהם מחייבת שילוב אסטרטגיות מתחום הפסיכולוגיה, כאשר הגישה הטיפולית הרב-מערכתית מומלצת על-ידי האיגוד הדיאטטי .)ADA( האמריקאי יתר על כן, הדיאטניות נוהגות כיום לשלב בטיפול התזונתי אסטרטגיות שונות מעולם הפסיכולוגיה על מנת להטמיע את השינוי התזונתי. גישה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=