UP TO DIET - גיליון מספר 6 - אוגוסט 2018

- 24 - המתחוללת בתוכנו אל מול מושאי התחושה כקבועה ובלתי משתנה. שוקולד, למשל, הוא מושא לתפיסה – ועבור רבים מאיתנו, הוא מושא לתחושה נעימה. מכיוון שהתודעה שבמוח תופסת צורות כקבועות, מוצקות ובלתי משתנות, בכל פעם שנריח, נטעם או נראה שוקולד, תזהה התפיסה שוקולד כמושא לתחושה נעימה. לכן, אכילת .)6,5,1( שוקולד (למי שאוהב שוקולד) תהיה חוויה נעימה התחושה הנעימה באכילת שוקולד תישמר בהיפוקמפוס שבמערכת הלימבית האחראי לזיכרון וללמידה. הודות לשימור הזיכרון במוח, נבנים דפוסים התנהגותיים, הנחות יסוד, אמונות ומבנים מנטליים קבועים. כך, כאשר התפיסה פוגשת אובייקט מסוים ומזהה אותו על סמך ניסיון העבר, התחושה שיעורר האובייקט תהיה קבועה ואינה משתנה. מכאן הופכת ראיית המציאות לשגויה .)6,5( ולא כפי שהיא ברגע ההווה בתפיסה הבודהיסטית לכל היצורים החיים יש פוטנציאל לתודעה גדולה. המוח הוא ה'היבט הגס' של התודעה. במוח ממומשת התודעה בהשפעתן של תגובות כימיות המשפיעות על הגוף, והוא בתורו משפיע על התודעה. אולם, בכולנו קיים הרובד ה'דק' של התודעה, או התודעה ה'לא חומרית', הנושאת את היכולת לאינטראקציה עם ). תפקידם של המוח ושל מערכת העצבים 7,6( הגוף הוא לגונן עלינו מפני כמות הידע, אשר ברובו אינו נחוץ לנו. המוח מסנן את מרבית הידע שאנו יכולים לזכור או לתפוס בכל רגע נתון, פן נוכרע ונתבלבל מכמות הידע הבלתי נחוץ. זהו מנגנון הישרדות ביולוגי חשוב שנועד לאפשר לנו לשרוד בכל מחיר. כך התודעה הגדולה עוברת דרך שסתום 'מפחית' של המוח, שמונע כניסה של מידע שהיינו יכולים לתפוס או לזכור. והנה בכל זאת, אף שבמוח ובמערכת העצבים מודעות מופחתת, היא היחידה המשתלטת על תפיסת המציאות שלנו, .)7( ומתבטאת בשפה בשאר הגוף, כמו במוח, קיימים מנגנוני הגנה. עם זאת, התודעה שברובד הגופני רחבה יותר, דבר המאפשר ). לפי התזה של ברגסון, 3( רמה גבוהה יותר של מודעות התודעה 'גולשת' מהמוח, היא תלויה בו כמו מעיל על קולב אבל לא מצטמצמת למוח, כשם שהמעיל לא .)7( מצטמצם לקולב כדי להבין כיצד מיינדפולנס מאפשר חקירה פנימית מתוך הרובד התחושתי סומטי, אני מזמינה אתכם ממש עכשיו, בעת קריאת הכתבה, להתנסות בתרגיל הנקרא "אמירה חוקרת". התרגיל לקוח מתוך 'האקומי', גישה פסיכו תרפויטית המתבססת על "מודל האדם כשלם", בארה"ב על ידי רון קורץ. המילה 70- ופותחה בשנות ה 'האקומי' מגיעה משפת ההופי (המשתייכת למשפחת השפות האוטו-אצטקיות) ומשמעה: "מי אתה?" ...נעצור רק לרגע... נעצום את העיניים.... ונניח למחשבות שבראש... הסכימו להפנות את תשומת הלב לנשימה, כפי שהיא ברגע הזה. אין צורך לשנות את מה שפוגשים ברובד הגופני, אלא רק לשים לב למה שיש. בעוד רגע, תקראו משפט שאותו תפנו להתבוננות גופנית. תנו למילים להיות, כמו אבן הנזרקת לנחל... שימו לב לאדוות שנוצרות... ללא שיפוט עם קבלה וסקרנות. הפנו את תשומת הלב לתגובה הראשונית, שעולה בגוף, כשהגוף שומע את המשפט: הנוכחות שלך חשובה! בתרגול זה, כל תגובה שתעלה מהרובד הגופני היא תוכן נפשי משמעותי לעבודה. תגובת הגוף היא אותנטית. לא בכדי נאמר: הגוף אינו משקר. "אמירה חוקרת" היא דוגמה אחת המייצגת את הקשר בין הפניית קשיבות ברובד הגופני (מיינדפולנס) לחקירת תוכן נפשי בטיפול. מחשבות. חלק 70,000- בכל יום מסיחות את דעתנו כ ניכר מהן חוזר על עצמו. מיינדפולנס הוא תרגול המלמד אותנו לעצור רק לרגע את זרם המחשבות הבלתי פוסק .)6( ולהתבונן במה שיש עכשיו בנוכחות אוהבת אסנת הדיאטנית היא פסיכותרפיסטית גוף נפש רוח ממרכז שילוב מטעם הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה, בעלת תואר שני בהנחיית קבוצות בשילוב אומנויות, מטפלת בקליניקה פרטית ומנחה דיאטנים ודיאטניות לטיפול רגשי. Osnatc65@gmail.com רשימת מקורות 1. Williams, M., & Penman, D. (2011). Mindfulness: a practical guide to finding peace in a frantic world. Hachette UK. 2. Halliwell, E. (2015). Mindfulness: How to Live Well by Paying Attention. Hay House, Inc. .1998 , דביר . הגוף תיאטרוני .)1989( .' מקדוגל,ג .3 4. Kabat-Zinn J. (2010). Mindfulness Meditation for Pain Relief: Guided Practices for Reclaiming Your Body and Your Life. Audio CD. Sounds True Inc., U.S. 5. Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 144- 156. הנזיר והפילוסוף. הוצאת .)2004( רוול, ז'.פ., ריקאר, מ. .6 חרגול, תל אביב. מדף ביתהוצאה . דלתותהתודעה .)2016( . האקסלי, א .7 לאור, תל אביב.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=