UP TO DIET - גיליון מספר 6 - אוגוסט 2018
- 04 - להרבות בשתיית מים, להגביר צריכת פירות, ירקות וקטניות וכדומה. התוכנית אמנם מועברת על ידי מחנכת הכיתה, אך גם ההורים לוקחים בה חלק, במטרה להגביר את הפנמת המסרים הנלמדים ויישומם, ולהביא לשיפור בהרגלי האכילה שלהם ושל ילדם. כאמור, מעורבות ההורים בתוכנית: ההורים הם חלק מאוכלוסיית היעד של התוכנית. הם שותפים פעילים בה מתחילתה ועד סופה, ומעורבותם נחוצה לשם הטמעת התכנים הנלמדים, הגברת שיתוף הפעולה של הילד ושיפור הרגלי האכילה של המשפחה כולה. בחוברת התלמיד יש שאלון שמיועד להורים ועוסק בהרגלי הצריכה של הילד. כל פרק כולל דפי מידע ושיעורי בית משותפים עם ההורים. בנוסף, מוזמנים ההורים ל"מסיבת המזונות הקסומים", בה הם שומעים הרצאה מפי דיאטנית, וחוגגים עם הילדים את נשף המזונות הקסומים לצד ארוחה בריאה וקסומה. משום מעורבות המחנכת וצוות המורים בתוכנית: שהמחנכות נמצאות עם התלמידים בזמן הארוחות הבית ספריות, הן אלה שמעבירות את תוכנית הלימודים. הן עוברות הדרכה וליווי על ידי דיאטנית אשר מנחה אותן כיצד להוביל לשיפור הרגלי האכילה של הילדים וכיצד ליצור אווירה המקדמת תזונה בריאה בכיתה ובבית הספר. ההדרכה היא בגישה שמדגישה הצלחה, למשל, כל תלמיד משתפר ביחס לעצמו, וכל שיפור הוא מבורך. המסרים מועברים באופן חיובי: 'עדיף' או 'כדאי', ולא 'אסור'. המחנכות מונחות לא לדבר על השמנה בכיתה אלא להדגיש את היתרונות שבאכילה בריאה. זאת הן עושות בשילוב משפטים בחרוזים שהילדים אוהבים מאוד: "אני שומר על השיניים אני שותה מים", או "ירקות ופירות משפרים לי את המוח ונותנים לי המון כוח". כך, נוצרת באופן טבעי בכיתה "שפת המזונות הקסומים". בזמן הארוחה התלמידים גאים להראות למחנכת ולחבריהם את המזונות הקסומים שהם הביאו והמחנכות מודרכות לעודד ולחזק את התלמיד בפני הכיתה כולה בעזרת מילות חיזוק דוגמת 'כל הכבוד'. משום ששיפור הרגלי אכילה הוא תהליך ארוך שלא נעשה ביום, ומשום שלכל ילד יש את הקצב שלו, ההנחיה למחנכות היא חד משמעית לא להעליב או להעיר לתלמיד שלא מצליח לשפר את הרגליו, אלא למצוא דרך לפרגן לו על העבודה בחוברת כדי לרתום אותו לתהליך. במהלך התוכנית, יותר ויותר תלמידים מתחילים להביא מגוון ירקות ופירות לארוחת עשר, שותים יותר מים ועוד. החיזוקים החיוביים שמקבלים התלמידים מהמחנכת, המהווה דמות משמעותית מאוד עבורם, כתגובה לארוחות הבריאות שהם מביאים, מחזקים אותם ומדרבנים אותם להמשיך ולהקפיד על צריכת מזונות קסומים. בעידן הוואטסאפ יש מחנכות שמזמינות את התלמידים לשלוח תמונה של ארוחת הערב. כך, גדלה מעורבות ההורים בתוכנית והשפעתה על התפריט המשפחתי ניכרת. הערכת התוכנית במסגרת מחקר אקדמי: התוכנית עברה מחקר הערכה לתואר שני מטעם האוניברסיטה העברית ובעקבות התוצאות קיבלה חסות אקדמית מטעם האוניברסיטה. מחקר ההערכה של התוכנית בחן את השפעתה הן ברמת הידע והן ברמת יישום המסרים הלימודיים. המחקר כלל ). השאלונים נלקחו 215( ) ולילדים 260( שאלונים להורים בתי ספר, 15- בתחילת התוכנית ובסיומה. כמו כן, ב הועברו שאלונים למחנכות ולמנהלים. מניתוח התוצאות עולה: מהתלמידים השיבו נכון על שאלות שבדקו ידע 95% תזונתי נרכש. מהילדים שיפרו הרגל תזונתי אחד או יותר. 96% הרגלים לפחות. 3 מחציתם שיפרו מהמשפחות ציינו ששיפרו הרגל תזונתי אחד 76% לפחות ברמה המשפחתית. מהמורות ציינו שהמושג 'המזונות הקסומים' 100% עולה בכל יום בכל ארוחה בכיתה. מהמנהלים 93%- מהמחנכות ו 100% , מההורים 85% חושבים שהתוכנית נחוצה/נחוצה מאוד. תוכנית "המזונות הקסומים" פועלת כבר למעלה מעשור בבתי ספר ברחבי הארץ, בעברית ובערבית. היא חשפה עשרות אלפי תלמידים לתכנים תזונתיים לימודיים והצליחה להביא לשיפור הרגלי האכילה שלהם ושל בני משפחתם בבית ובבית הספר. נתוני המחקר הראו שמודל זה המשלב דיאטנית, אשר מלווה ומדריכה את הצוות החינוכי ואת ההורים, יצר אווירה מעודדת אכילה בריאה והצליח להניע את הילדים לשינוי תזונתי משמעותי. 'תזונה FuNutrition ורד הדיאטנית היא הבעלים של בריאה בהנאה'. מפתחת עזרים יצירתיים המעודדים ילדים לאמץ הרגלי אכילה בריאים בקלות ובהנאה. עוסקת בחינוך תזונתי, מרצה, מדריכה ומלווה גננות ומחנכות בבתי ספר. בנוסף, מלמדת באוניברסיטה העברית סטודנטים לתואר שני ביחידה ללימודי חוץ. http://www.funutrition.co.il אתר אינטרנט:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=